måndag 25 januari 2010

23 januari - 25 januari

Oj oj oj vilken helg det var! Den bästa på länge!

Kostnads- och dietmässigt var den katastrof, men nöjes- och matmässigt var den helt överjävligt fantastisk.

Fredagskvällen gick som tidigare redovisats i utemiddagens och ölets tecken, och lördagen tog vid där fredagen slutade. Jag tror att jag börjar med att uppdatera det diagram som jag så föredömligt tidigare redovisade. Here we go!




Som man kan se på diagrammet så är det viktigaste att ingen linje skär x-axeln negativt eller att tangenten (ackumlerad dagstillgång) överskrivs i positivt y-värde... så är inte fallet för den här helgen och just nu befinner sig min budget på ett underskott uppgående till runt 70 kronor.


Lördag 23 januari

Lördagen började med att jag knallade iväg till min Liljeholmen där min medtävlare Fredrik L skulle till att köra sitt näst sista pass i tunnelbanan och yours truly tillsammans med Kattis hade fått den stora äran att prao. Det var ett 1,5 timma långt underhållande äventyr och säkert en barndomsdröm för många. Kul var det i alla fall.

Direkt efter tunnelbaneäventyret så mötte jag upp med Ana L för gemensam resa till Willys i Sickla. Vi skulle bunkra torra ärter och bönor samt planera för vad som senare skulle visa sig bli den bästa risotton som människan någonsin skapat och inte alls den budgetrisotto som vi hade tänkt oss.

Väl hemma från Sickla så började jag och Ana L att göra bröd. Det blev ett lantbröd som kostade ungefär 5,25 kronor limpan. Ana L visade även prov på hur man sköter en hushållsassistent i Chile. Jag har alltid trott att när man skall röra ut jästen nere i assistentbunken så kör man med måttlig effekt, absolut som mest 40 procent av max, men så gör man tydligen inte i Chile. I Chile så bryr man sig inte ens om att ha lock på assistenten, dessutom så kör man med full effekt och sprider degspad i hela köket. Ja, det är ju olika det där i olika kulturer. I Årsta till exempel så brukar vi ha locket på assistenten. Bröd blev det som sagt till slut och gott dessutom.

Planen med risotton var att göra den billigt och sedan bjuda Anna och Ken på den och därmed kunna kamma hem en vinst på kuppen. Så blev det alltså inte. Ken och Anna kom likväl, men någon billig risotto blev det inte. Risottons bas var sommarens finaste kantareller, och när man tillagar kantareller så måste man visa kungen av svamp en viss respekt. Det går liksom inte att bara blanda ut den med lite euroshopperoliver och tro att det löser sig - så får man inte göra! Istället så innehöll risotton bland annat rostade paprikor, färsk bladspenat, fina stora kalamataoliver, 200 gram parmesan av helt sanslöst fin kvalitet, laxkotletter och vin. Till risotton dracks det även en hel del vin och tyvärr måste det erkännas att den annars så diciplinerade kalori- och kostnadsräkningen kom lite på skam. Vi fick helt enkelt uppskatta värdet, och för min egen del så stoppade jag nog den dagen i mig mat för runt 123 kronor lite drygt. Ken och Annas mat och vin bör åtminstone ha kostat runt 100 kronor per person och trots bjuduppskrivningen på budgeten, med 50 kronor för Ken och Anna, så renderade bjudmiddagen en totalförlust på runt 100 kronor för mig, men det gör faktiskt ingenting, för det var världens godaste risotto och världens trevligaste sällskap!

Kostnader 23 januari:

Frukost: Grötpåse och lättosockrad lingonsylt och en kopp kaffe (450 kalorier, 6,4155 kronor.
Lunch: Fem bananer (500 kalorier, 10 kronor), Bananerna åts utspridda över tunnelbaneturen.
Middag:Blodpudding, lättsockrad lingonsylt (654 kalorier, 7,0490 kronor)
Risottosvullbjudning: Risotto + laxkotletter + vin (1200 kalorier, 100 kronor (+ 200 - 100) = 200 kronor).

Total kostnad dag 9:
223,4645 kronor.


Vikt: 88,2 kg. Risotton visste hur den skulle bita sig fast :-)



Söndag 24 januari

Söndagen började slött med att jag masade mig iväg till brunch på Javasavi. 75 kronor sconesbuffé och där gick jag lös. Efter brunchen så tog jag en välbehövlig promenad, varefter jag åkte till Eriksdalsbadet för att träna.

När jag väl satte mig på träningscykeln inne på Erikdalsbadet så verkade jag ha energi tillräckligt för ett marathon och jag skrattade mig igenom 60 minuter cykel med 90 i kadens och med motstånd 12 (runt 37 - 38 km/h) och efter det så syndade jag faktiskt lite, dvs, jag tog några förbjudna löpsteg och det var minst lika roligt som cyklingen. Det kändes magiskt. Tänk att något man bara för ett halvår sedan tog för självklart nu är ett långsiktigt mål, att kunna gå och springa utan smärta.

Efter träningspasset så käkade jag igen och åkte sedan in en sväng till stan och tog min andra promenad för dagen med en kompis utom tävlan. Några timmar senare så var jag hemma igen och hungrig som få. Det blev en liten portion yoghurt som jag snodde av min kombo.

Summering dag 10:
Brunch: Scones, pålägg, kaffe och juice (1000 kalorier, 75 kronor)
Middag: Risotto (600 kalorier, 25 kronor)
Kvällsmat: Yoghurt och müsli (358 kalorier, 5,392 kronor)

Total kostnad dag 10:
105,392 kronor.


Vikt: 86 kg. Tydligen så blev min kropp så chockad av gårdagens svulleri att den reagerade med panik och gjorde sig av med två snabba kilon under dagen.




Måndag 25 januari


Den här dagen har förflutit utan att jag har rört på mig alltför många metrar. Jag har gått till jobbet, ätit risotto på jobbet och sedan slutit upp med Ana L och tre andra för en förhandsvisning av Where the wild things are. Den får för övrigt tre pansarkryssare av fem möjliga. Jag tillhör nog dessutom fel målgrupp, men det spelar ingen roll för förhandsvisningen var gratis och sådana nöjen tackar man som bekant inte nej till under en existensminimumperiod.

Summering dag 11:
Frukost: Gröt, lättsockrad lingonsylt och en kopp kaffe (312 kalorier, 4,465 kronor)
Lunch: Risotto och två koppar kaffe (27 kronor, 600 kalorier)
Middag: Två bananer och ett äpple (280 kalorier, 6,24 kronor)
Kvällsmat: Grötpåse, lättsockrad lingonsylt och en chokladpralin (471 kalorier, 6,3154 kronor.

Total kostnad dag 11:
44,0204 kronor.


Vikt: 86,4 kg. Sedär, nu är ordningen nästan återställd igen. Jag har tappat i vikt lite för snabbt och ett kilo i veckan känns mera normalt.

Avslutande fundering:

Det är varken lätt eller roligt att leva på under existensminimum men om man bara snålar sig genom veckorna så går det faktiskt att unna sig en helg. Nu har jag visserligen överskridit min budget med 70 kronor men det kan jag snabbt ta igen på två dagars snålande och snart så skall jag även koka mina egna kikärter så då blir det andra bullar (och kanske kikärsbiffar).

God natt och lev och må!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar